Προσευχές

[Προσευχές] [bsummary]

Αγιοι Πατερες - Διδασκαλιες

[Άγιοι Πατέρες - Διδασκαλίες] [twocolumns]

Ορθοδοξοι Προορισμοι

[Ορθόδοξοι Προορισμοί] [bleft]

Ψυχωφελη

[Ψυχωφελή] [twocolumns]

Αγίου Κυρίλλου: Πατερικό σχόλιο στην εορτή των Φώτων

«Όταν βαπτίσθηκε όλος ο λαός, βαπτίσθηκε και ο Ιησούς. Καί εκείνη την ώρα ενώ προσευχόταν, άνοιξε ο ουρανός». Βαπτίζεται λοιπόν ο Ιησούς, ευλογώντας και καθαρίζοντας τα νερά για χάρη μας. Ο μονογενής Λόγος του Θεού, είναι άγιος αγίων. Δεν είχε ο ίδιος ανάγκη του αγίου Βαπτίσματος, ούτε φυσικά χρειαζόταν άφεση αμαρτιών, την οποία κερδίζομε εμείς διά του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Καί την κερδίζομε παίρνοντας από τον ανεξάντλητο πλούτο των δωρεών Του. Το Άγιο Πνεύμα, εκπορεύεται από τον Θεό Πατέρα, αλλά είναι και Πνεύμα του Υιού. Σε πολλές περιπτώσεις, ονομάζεται Πνεύμα Χριστού. Το επιβεβαιώνει ο Παύλος λέγοντας: «Σείς δεν είσθε σαρκικοί, αλλά πνευματικοί εφ’ όσον μέσα σας κατοικεί Πνεύμα Χριστού». Καί «αν κάποιος δεν έχει Πνεύμα Χριστού, αυτός δεν είναι δικός του». Αλλού πάλι λέει: «Επειδή είσθε υιοί, έστειλε ο Θεός το Πνεύμα του Υιού του στις καρδιές σας,το οποίο φωνάζει: Αββά, Πατέρα». Επομένως το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται από τον Θεό Πατέρα, το δίδει όμως ο μονογενής Του Υιός στους αξίους. Άλλωστε είπε ο Κύριος: «Όλα όσα έχει ο Πατέρας είναι δικά μου». Πως όμως ο Ιησούς βαπτιζόταν και δεχόταν το Πνεύμα; Απαντάμε: Δεν είχε ανάγκη του αγίου Βαπτίσματος ο Κύριος αλλ’ επενόησε σαν φιλάνθρωπος, οδόν σωτηρίας για μας. Γιατί αν πιστεύομε στον Πατέρα, τον Υιόν και το Άγιο Πνεύμα και κάνομε αυτή την σωτήρια ομολογία –κατά την ώρα  του βαπτίσματος- μπροστά σε πολλούς μάρτυρες, πλενόμαστε από κάθε ρύπο που προέρχεται από την αμαρτία και πλουτίζομε με την μέθεξη του Αγίου Πνεύματος. Γινόμαστε ακόμη κοινωνοί θείας φύσεως και κερδίζομε την χάρη της υιοθεσίας.

Ήταν λοιπόν αναγκαίο, ταπεινώνοντας ο Λόγος του Πατρός τον εαυτό Του και δεχόμενος να γίνει όμοιος με εμάς, να γίνει πρότυπο και οδός κάθε αγαθού πράγματος. Γιά να μάθομε λοιπόν την δύναμη του αγίου βαπτίσματος, και όσα κερδίζομε προσερχόμενοι σ’ αυτό, βαπτίζεται πρώτα ο ίδιος. Καί μετά την βάπτιση προσεύχεται, για να διδάξει όσους αξιώθηκαν του αγίου βαπτίσματος, ότι το πιο ταιριαστό γι’ αυτούς έργο είναι η αδιάλειπτη προσευχή. Ο ευαγγελιστής λέγει ακόμη ότι ανοίχθηκαν οι ουρανοί, υπονοώντας ότι ήταν από παλιά κλεισμένοι. Είπε ο Χριστός: «Από εδώ και πέρα θα δείτε ανοιγμένους τους ουρανούς και τους αγγέλους του Θεού να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν στον Υιό του ανθρώπου». Γιατί αφού έγινε μια ποίμνη η ουράνια και η επίγεια, και αναδείχθηκε για όλους ένας αρχιποιμήν, ανοίχθηκε ο ουρανός και ενώθηκε ο επίγειος άνθρωπος με τους αγγέλους.

Το Άγιο Πνεύμα κατέβηκε στον Χριστό σαν σε μια δεύτερη αρχή του γένους μας. Κατ’ οικονομίαν το δέχεται πρώτος ο Χριστός, όχι για τον εαυτό Του, αλλά για μας. Άλλωστε όλα τα αποκτήσαμε με τον Χριστό και μέσω Αυτού, που με άπειρη συγκατάβαση, αναλαμβάνει όμοια με εμάς τα ανθρώπινα. Μας παρουσιάζεται ταπεινωμένος, την στιγμή που σαν Θεός, έχει το παν. Πτωχεύει μαζί μας, μόνο και μόνο γιατί δέχθηκε να φορέσει την δική μας ευτέλεια. Η φωνή του Πατέρα, είπε κατά την στιγμή του βαπτίσματος για τον Χριστό: «Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός». Γιατί ο από την φύση του αληθινός και μονογενής Υιός, όταν έγινε άνθρωπος χαρακτηρίσθηκε «Υιός του Θεού» όχι βέβαια γιατί το χρειαζόταν ο ίδιος να ακούσει αυτή την προσωνυμία, αλλά για να παραπέμψει σε μας την δόξα της υιοθεσίας. Καί έγινε έτσι δική μας απαρχή και πρωτότοκος και δεύτερος Αδάμ. Μ’ αυτόν όλα έγιναν καινούργια. Καί με την κοινωνία μας με τον Χριστό, αποβάλομε την παλαιότητα του Αδάμ και πλουτίζομε την εν Χριστώ ανανέωση.-

ΑΓΙΟΥ ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
Πηγή: /agiameteora.net