Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που τα αποτελέσματα μιας προσευχής γίνονται φανερά και ευεργετικά. Είναι όμως και μερικες φορες που δεν παιρνουμε καμια απαντηση στην προσευχη μας απο τον Κυριο, λες και δε μας ακουσε. Καί εμείς οι μηδαμινοί ανησυχούμε και διερωτομαστε, γιατι; Γνωριζοντας μαλιστα και την υποσχεση Του: «αιτείτε και δοθησεται υμιν», γινεται πιο εντονη η ανησυχια μας. Αυτο το «γιατι» θα μας απασχολησει στη συνεχεια.
Στα κείμενα της Αγιας Γραφης διαπιστωνουμε, και Αγιων ανδρων οι προσευχες και τα αιτηματα, πολλες φορες δεν ειχαν αμεση απαντηση. Κι’ ομως καποτε ερχοταν αυτη η απαντηση και μαλιστα πολυ θετικα. Θα φερουμε τεσσερα παραδείγματα απο τα πολλα, για να εξηγησουμε και τις αιτιες της καθυστερημενης απαντησης απο το Θεο.
Γιά παραδειγμα, ο Ισαακ εικοσι ολοκληρα χρονια προσευχοταν στο Θεο για να γεννησει η Ρεβεκκα παιδι κι’ ομως μετα απο τα εικοσι χρονια απαντησε ο Θεος στο αιτημα του και γεννησε η Ρεβέκκα παιδί. Η περιπτωση του ιερεα Ζαχαρια και της γυναίκας του Ελισαβετ. Παρ’ ολο που «ησαν αμφοτεροι δικαιοι» ενωπιον του Θεου, μια ολοκληρη ζωη παρακαλούσαν το Θεο να τους χαρισει παιδι, αλλα καμια απαντηση δεν ερχοταν απο τον Κυριο, παρα μονον, οταν εφθασαν στα γεραματα τους, ο Θεος εστειλε τον Αγγελο Του και τους πληροφορησε οτι θα γεννησουν τον Ιωαννη τον Προδρομο.
Η Χαναναία ικεετευε τον Ιησού να θεραπεύσει την κορη της και να διωξει το δαιμονιο που τη βασανιζε και ο Κυριος ουτε καν εδειχνε οτι την ακουε. Τη δοκιμασε ομως και οταν η ιδια εκδηλωσε πιστη ακλονιτη, τοτε θεραπευσε την κορη της.
Ο Αποστολος των εθνων, ο μεγας Παύλος, παρακαλούσε τον Κυριο να του σηκωσει ενα πειρασμο, αλλα Αυτος του αρνηθηκε και του ειπε, «Σού αρκεί η χαρις μου». τι φανερωνουν ολα αυτα; Τι μπορούμε να συμπερανουμε;
Αναλογα λοιπον και σε μας μπορούν να υπαρχουν οι αιτιες των περιπτωσεων που αναφεραμε και μπορεί ο Κυριος να δοκιμαζει την πιστη μας και την επιμονη μας. Ισως αυτα που ζητουμε να μην ειναι προς το συμφερον της ψυχης μας. Ακομα ισως ζητουμε κατι που θα το χρησιμοποιησουμε για να ικανοποιησουμε τη φιλαυτια μας και τον εγωισμο μας. Αυτο το τελευταίο τονιζει και ο Ιακωβος ο Αδελφοθεος στην επιστολη του: «Ζητείτε, αλλα δεν λαμβανετε, διοτι ζητείτε για κακο σκοπο, για να δαπανησετε για τις ηδονικες επιθυμιες σας»(Ιακ. 4. 3).
Ακόμα μπορεί να ζητούμε πράγματα που δε συμφωνούν με το σχέδιο του Θεού για μας,
Εκείνο που πρέπει να έχουμε στο νού μας, είναι ότι, αν προσερχόμαστε στην προσευχή με τις προϋποθέσεις που αναφεραμε πριν, σίγουρα ο Θεός μας ακούει και πάντοτε θέλει το συμφέρον μας, αλλά η πανσοφία Του εφαρμόζει τρόπους και μεθόδους για τη σωτηρία μας, που εμείς αγνοούμε και για τούτο στενοχωρούμαστε. Εκείνο που πρέπει εμείς να κάνουμε πρέπει να επιμένουμε όπως μας συμβουλεύει και ο Σοφός Σειράχ.: Μη ολιγοψυχήσεις εις την προσευχήν σου. Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος, λέγει: «Ο Θεός αναβάλλει να εκπληρώσει τα αιτήματά μας, όχι για να υποφέρουμε, αλλά για να μείνουμε πάντοτε συνδεδεμένοι μαζί Του, με τη θερμή και επιμονη προσευχη μας».
Θα επαναλάβουμε παλιν οτι στην προσευχη μας δεν πρεπει να εχουμε καμια αμφιβολια οτι κατα την ωραν της προσευχης βρισκομαστε ενωπιον του Κυριου και μας προσεχει και θελει να μας βοηθησει, εστω κι’ αν αργεί να απαντησει. Εμείς δεν πρεπει να μεμψιμοιρούμε και να ολιγοπιστούμε, αλλα να ειμαστε προετοιμασμενοι να προσφερουμε σωστη προσευχη και να αποδεχθούμε ο,τι δηποτε μας δωσει. Αυτη μας η συμπεριφορα σιγουρα θα υποχρεωσει την αγαπη του Θεου και θα δικαιωσει τα δικαια αιτηματα μας, αν αυτα ειναι προς το δικο μας συμφερον. Γιά τουτο να μην εχουμε καμια αμφιβολια.
Στα κείμενα της Αγιας Γραφης διαπιστωνουμε, και Αγιων ανδρων οι προσευχες και τα αιτηματα, πολλες φορες δεν ειχαν αμεση απαντηση. Κι’ ομως καποτε ερχοταν αυτη η απαντηση και μαλιστα πολυ θετικα. Θα φερουμε τεσσερα παραδείγματα απο τα πολλα, για να εξηγησουμε και τις αιτιες της καθυστερημενης απαντησης απο το Θεο.
Γιά παραδειγμα, ο Ισαακ εικοσι ολοκληρα χρονια προσευχοταν στο Θεο για να γεννησει η Ρεβεκκα παιδι κι’ ομως μετα απο τα εικοσι χρονια απαντησε ο Θεος στο αιτημα του και γεννησε η Ρεβέκκα παιδί. Η περιπτωση του ιερεα Ζαχαρια και της γυναίκας του Ελισαβετ. Παρ’ ολο που «ησαν αμφοτεροι δικαιοι» ενωπιον του Θεου, μια ολοκληρη ζωη παρακαλούσαν το Θεο να τους χαρισει παιδι, αλλα καμια απαντηση δεν ερχοταν απο τον Κυριο, παρα μονον, οταν εφθασαν στα γεραματα τους, ο Θεος εστειλε τον Αγγελο Του και τους πληροφορησε οτι θα γεννησουν τον Ιωαννη τον Προδρομο.
Η Χαναναία ικεετευε τον Ιησού να θεραπεύσει την κορη της και να διωξει το δαιμονιο που τη βασανιζε και ο Κυριος ουτε καν εδειχνε οτι την ακουε. Τη δοκιμασε ομως και οταν η ιδια εκδηλωσε πιστη ακλονιτη, τοτε θεραπευσε την κορη της.
α) Στην περιπτωση του Ισαακ και της Χαναναίας, ο Θεος ήθελε να δοκιμασει την πιστη τους, αλλα και για να ειναι παραδειγμα προς μιμηση και να μαθουμε οτι πρεπει οταν καταφεύγουμε στον Κυριο, πρεπει να εχουμε ακλονιτη πιστη, υπομονη και συνεπεια στα αιτήματά μας.
β) Στην περιπτωση του Ζαχαρια, το σχεδιο του Θεου ηταν διαφορετικο απο την επιθυμια του Ζαχαρια και της Ελισαβετ. Καί ετσι δοκιμαστηκε η υπομονη και η επιμονη τους.
γ) Στην περιπτωση δε του Παύλου, δε ηταν προς το καλο του Αποστολου αν του σηκωνε τον πειρασμο, γιατι ο πειρασμος το βοηθούσε, τον ταπείνωνε και ταπεινονοντας τον προφυλασσοταν απο χειροτερα κακα, χειροτερα του πειρασμού.
Αναλογα λοιπον και σε μας μπορούν να υπαρχουν οι αιτιες των περιπτωσεων που αναφεραμε και μπορεί ο Κυριος να δοκιμαζει την πιστη μας και την επιμονη μας. Ισως αυτα που ζητουμε να μην ειναι προς το συμφερον της ψυχης μας. Ακομα ισως ζητουμε κατι που θα το χρησιμοποιησουμε για να ικανοποιησουμε τη φιλαυτια μας και τον εγωισμο μας. Αυτο το τελευταίο τονιζει και ο Ιακωβος ο Αδελφοθεος στην επιστολη του: «Ζητείτε, αλλα δεν λαμβανετε, διοτι ζητείτε για κακο σκοπο, για να δαπανησετε για τις ηδονικες επιθυμιες σας»(Ιακ. 4. 3).
Εκείνο που πρέπει να έχουμε στο νού μας, είναι ότι, αν προσερχόμαστε στην προσευχή με τις προϋποθέσεις που αναφεραμε πριν, σίγουρα ο Θεός μας ακούει και πάντοτε θέλει το συμφέρον μας, αλλά η πανσοφία Του εφαρμόζει τρόπους και μεθόδους για τη σωτηρία μας, που εμείς αγνοούμε και για τούτο στενοχωρούμαστε. Εκείνο που πρέπει εμείς να κάνουμε πρέπει να επιμένουμε όπως μας συμβουλεύει και ο Σοφός Σειράχ.: Μη ολιγοψυχήσεις εις την προσευχήν σου. Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος, λέγει: «Ο Θεός αναβάλλει να εκπληρώσει τα αιτήματά μας, όχι για να υποφέρουμε, αλλά για να μείνουμε πάντοτε συνδεδεμένοι μαζί Του, με τη θερμή και επιμονη προσευχη μας».
Θα επαναλάβουμε παλιν οτι στην προσευχη μας δεν πρεπει να εχουμε καμια αμφιβολια οτι κατα την ωραν της προσευχης βρισκομαστε ενωπιον του Κυριου και μας προσεχει και θελει να μας βοηθησει, εστω κι’ αν αργεί να απαντησει. Εμείς δεν πρεπει να μεμψιμοιρούμε και να ολιγοπιστούμε, αλλα να ειμαστε προετοιμασμενοι να προσφερουμε σωστη προσευχη και να αποδεχθούμε ο,τι δηποτε μας δωσει. Αυτη μας η συμπεριφορα σιγουρα θα υποχρεωσει την αγαπη του Θεου και θα δικαιωσει τα δικαια αιτηματα μας, αν αυτα ειναι προς το δικο μας συμφερον. Γιά τουτο να μην εχουμε καμια αμφιβολια.